Silnik klatkowy jednofazowy

o miłości i innych demonach

Temat: Termotransfer: co z resztkami papieru.


No wypas! Podoba mi sie. No to sobie taka strzele. Mam pompke do
fontanny ogrodowej, takiego badziewia 10cm strumienia. Kiedys
probowalem
zrobic chlodzenie wodne. Kosztowala skubana 50zl. Moze bedzie dobra?


nie mam pojecia. Akwarystyczne sa tak zrobione (przynajmniej ta moja,
warto obejrzec przed zakupem) ze na osce (u mnie jest stalowa pokryta
teflonem) jest zakladany magnes oblany plastikiem, ktory tworzy
rownoczesnie wirnik (ma na koncu lopatki). Dzieki temu ciecz nie
dostaje sie do zadnych elementow metalowych ani pod pradem. Wirujace
pole magnetyczne wytwarzane przez cewke(wlasciwie dwie cewki +
kondensator, jak to w silniku klatkowym jednofazowym) wymusza krecenie
sie magnesu w tym polu. I to tyle.
bywaja tez pomki akwarystyczne z metalowymi wirnikami, to sie nie
nadaje.


Źródło: topranking.pl/1562/termotransfer,co,z,resztkami,papieru.php


Temat: Silnik AC i regulacja fazowa
On Fri, 20 Jun 2003 13:55:36 +0200, "MWojt" <mw@poczta.onet.pl
wrote:


| | Co to za silnik: szeregowy, czy indukcyjny?
| Marcin Osiniak

Szczerze mówiąc nie widziałego go jeszcze na oczy. W jaki sposób można
rozpoznać jego typ?


Jak ma szczotki i komutator to szeregowy. W istocie jest to silnik DC
i jak takowy sie reguluje.
Jesli nie ma szczotek to zapewne klatkowy - albo ma wejscie na trzy
fazy albo na jedna i dodatkowy kondnsator wytwarzajacy faze
pomocnicza. Silniki indukcyjne klatkowe zwarte (a z takim wlasnie
mozesz miec do czynienia)daja sie regulowac jedynie zw minimalnym
zakresie obrotow przez obnizanie napiecia - ze spadkiem obrotow szybko
maleje im sprawnosc i rosnie prad pobierany az do przegrzania uzwojen.
Jedyna sensowna metoda jest rtegulacja przez zmiane czestotliwosci
zasilajacej - ale to raczej w trojfazowych, jednofazowego z faza
pomocnicza z kondensatora tak sie nie da bo ta faza pomocnicza z
czestotliwoscia strasznie jezdzic bedzie - w efekcie trzebaby odpiac
kondensator i podac faze pomocnicza z dodatkowego wyjscia falownika. A
o ile silniki trojfazowe maja wszystkie trzy uzwojenia takie same to
uzwojenie pomocnicze w jednofazowym bywa rozne - mocno zalezy od
producenta i w efekcie niespecjalnie wiadomo pod co mialby taki
falownik do jednofazowego byc projektowany.
Podsumowujac - przy zalozeniu ze jest to silnik pedzony z jednej fazy
to jesli nie ma szczotek to raczej regulowac sie w ogole za bardzo nie
da.


Źródło: topranking.pl/1563/silnik,ac,i,regulacja,fazowa.php


Temat: Zmienić kierunek obrotów
Tue, 22 Feb 2005 19:13:47 +0100 jednostka biologiczna o nazwie szajbus
<kma@poczta.onet.plwyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:


Wybaczcie experci
ze pytanie lamerskie niebijcie mnie
Jak zmienic kierunek obrotow silnika jednofazowego ?
da sie ? czym ?


W typowym silniku klatkowym masz dodatkowa tzw faze rozuchowa ktora
wlacza sie przez kondensator. Zamien koncowki tej fazy (albo koncowki
fazy glownej (uzwojenia glownego). Kondensator rozruchowy jest zwykle
w takiej puszce na silniku. jak ja rozkrecisz, zobazysz ze jest przez
niego wlaczone dodatkowe uzwojenie - faza rozruchowa. Co z nia zrobic
- juz wiesz.


Źródło: topranking.pl/1563/zmienic,kierunek,obrotow.php


Temat: jednofazowy silnik indukcyjny


witam
gdzie moge znaleźć schemat wysterowania tematowego silnika (jest to taki
silnik jak w pralce lub w wentylatorach)
chodzi o to żeby chodził z określoną predkościa (RPM) wiem ze w pralkach
jest to robione przez układ TDA1085 z triakiem
ale mi NIE zależy na płynnej regulacji tylko na ustawieniu na konkretną
prędkość lub najlepiej skokowe przechodzenie iedzy dwiema prędkościami


Witam
W silnikach indukcyjnych prędkość obrotowa zależy głównie od częstotliwości.
Silniki, o których piszesz to tzw silniki klatkowe asynchroniczne. Wirnik
takiego silnika kręci się zawsze wolniej od pola magnetycznego i przy stałej
częstotliwości prądu zasilającego obroty są zależne głównie od obciążenia, a
w niewielkim stopniu od napięcia zasilającego. Fakt, że zmniejszając
napięcie zasilające przy stałym momencie obciążenia wału nastąpi zmiana
obrotów, ale wynika ona ze spadku mocy silnika (zwiększy się wówczas
"poślizg" między polem magnetycznym a klatką wirnika). Ustawienie
konkretnych obrotów silnika klatkowego wymagało będzie zainstalowania
jakiegoś czujnika prędkości obrotowej.
Skokowe przejście między dwiema prędkościami obrotowymi realizuje się przez
odpowiednią konstrukcję uzwojeń, ale możliwe to jest tylko w silnikach dwu
lub więcej fazowych. Tak napawdę to jednofazowe silniki indukcyjne nie
istnieją. Te w wentylatorach mają tzw. zwartą fazę pomocniczą.


Źródło: topranking.pl/1563/jednofazowy,silnik,indukcyjny.php


Temat: poszukuje schematu


Tomasz Karasek wrote:
Witam
Poszukuję schematu układu do pracy dyplomowej. Tematem pracy jest
regulacja silnika jednofazowego przy pomocy zmiany częstotliwości
napięcia zasilającego.
[..]
Pozdrawiam
Tomasz Karasek


Witam
Przypuszczam ze chodzi tu o silnik klatkowy ? Kiedys pomagalem zrobic
podobna prace. Dzialalo to tak: sterowany prostownik na tyrystorze, uklad
polmostkowy (2 tyrystory i 2 kondensatory) sterowany z generatora
przestrajalnego 25-75Hz. Sterowalo to silnikiem klatkowym od gramofonu
Bambino i rzeczywiscie dawalo regulacje obrotow. Opis ukladu byl
zaczerpniety z jakiegos Mlodego Technika / dosc leciwego/ Nie mam tej
dokumentacji przy sobie, ale po swietach moge sie za tym rozgladnac, jesli
cie to interesuje.

Pozdrawiam
Marcin


Źródło: topranking.pl/1565/poszukuje,schematu.php


Temat: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?


"Andrzej W." wrote:
A nie można po prostu sterować nim poprzez regulację wypełnienia sinusa ?
Robiłem kiedyś coś takiego do wiertarki. Regulacja od 0 do maxa. Tyrystor
obcinał odpowiednio sinusa, a sprzężenie zwrotnie dodawało mocy kiedy
wiertarka napotykała opór. Dopuszczalna moc 1000W.


Tylko ze wiertarka pewnie miala silnik z komutatorem. A to troche
co innego niz tzw "jednofazowy" pradu zmiennego klatkowy,
kubkowy czy histerezowy.

W pewnym stopniu regulacja przez wypelnienie dziala, ale to
nie jest to co tygrysy lubia najbardziej :
1) sam silnik najlepiej pracuje przy niewielkim poslizgu -  
   czyli czestotliwosc obrotow nieznacznie nizsza niz
   czestotliwosc wirowania pola. Inaczej np spada sprawnosc.
   SPada tez moment napedowy.
2) indukcyjne obciazenie moze doprowadzic do oglupienia najprostsze
   regulatory.
3) O ile regulacja autotransformatorem dziala jeszcze nie najgorzej -
   to samo obcinanie sinusa wprowadza dalsze zamieszanie i
   nieokreslone skutki - tam w koncu wyindukowany prad oddzialywuje
   ze wzbudzajacym, a jak je nagle tniemy, to moze sie okazac ze nie
   ma co wspoldzialac.
4) a jak jeszcze rozwazyc ten kondensator w obwodzie zasilany
   impulsami .... taaa = drogi i porzadny sterownik to najlepsze
   rozwiazanie :-)

J.


Źródło: topranking.pl/1565/regulacja,obrotow,silnika,jednofazowego,jak.php


Temat: podłaczenie silnika.


koz@acn.waw.pl wrote:
Mam pytanie o podłączenie silnika prądu przemiennego 220V.
Jest to silnik nie-szeregowy, z uzwojeniem tylko w stojanie (nie wiem jak
się on nazywa- krótkozwarty, indukcyjny??).


Pewnie klatkowy. Przewodzace prety laczace dwa pierscienie i "zanurzone"
w aluminium.


Jak większość (o ile nie wszystkie silniki tego typu wymaga on kondensatora
rozruchowego. Mam taki kondensator typu MS (elektrolityczny).


Dziwne, bo elektrolity zazwyczaj sa biegunowe, co nie jest najlepszym
pomyslem w przypadku zasilania przemiennego.

Jak podlaczyc - nie wiem. Ale moze znajdziesz info w ksiazkach do maszyn
elektrycznych. Szukaj silnikow asynchronicznych jednofazowych.


Źródło: topranking.pl/1827/podlaczenie,silnika.php


Temat: triak - jakie napiecie do 3 faz
On Thu, 22 Nov 2001 13:46:26 +0100, "EM" <edim@poczta.onet.pl
wrote:


Użytkownik Czesiek <cs@poczta.avt.plw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9tiiuu$h7@aquarius.webcorp.pl...
| Mysle, ze 700V to troche za malo. Przeewaznie do tego clu uzywa sie
| elementów na 1200V. Ale pamiataj, ze silnik klatkowy w czasie rozruchu
| zachowuje sie jak zwarty transformator i prady plyna ok. siedem razy
wieksze


Przegladalem jakis katalog silnikow i tam znalazlem maksimum x5, ale
slyszalem tez, ze przyjmuje sie x8.


| niz znamionowy. Czy nie prosciej  zastosowac stycznik?


Na ogol tak :-)


Mysle, ze pomysl z triakami jest ogolnie OK. Poza tym triaki i tyrystory i
diody mozna przeciazac chwilowo.


Z tym przeciazaniem triakow nie jest zbyt pieknie. Rzucilem okiem na
jakis wykres i z niego wynikalo, ze "chwilowo" oznacza w zasadzie
ulamek sekundy. Czasem dobre i to...


Ja w starym swoim rozwiazniu sterowalem triakami grzalki o mocy 3kW. Kazda z
nich byla zasilana z osobnej fazy. Zastosowalem triaki 40A/700V i dziala bez
problemu.
Jezeli ma to byc sterowanie miedzyfazowe to 700V bedzie za malo moim
zdaniem.


Teoretycznie do silnika laczonego w trojkat powinny wystaczyc 2 triaki
i wtedy na kazdym z nich jest pelne napiecie miedzyfazowe. A jesli
beda 3 triaki zabezpieczone warystorami, to napiecia jakos tak powinny
sie rozlozyc, ze beda pracowac chyba jak 3 z zasilaniem jednofazowym?


Odrebny problem to dobranie zabezpieczenia przeciwzwarciowego tak, aby sie
spalily bezpieczniki a nie elementy wykonawcze.


Wg kolegi, ktory cos tam robi na triakach, odpowiedni bezpiecznik
(zdolny zabezpieczyc triak przy zwarciu) kosztuje tyle samo co triak.
No fakt, latwiej wymienia sie bezpiecznik...


W silniku mozna sie spodziewac przepiec, trzeba by jakos ograniczyc ich
amplitude.


Triaki, ze swej natury, wylaczaja sie w zerze pradu, Z tego powodu
przepiec od wylaczania nie powinno byc. Inna sprawa, ze przepiecia
moga byc z otoczenia. Warystory i tak beda niezbedne.

BTW, jakiej energii przepiec mozna sie spodziewac w "typowej" sieci
przemyslowej? Jakie duze warystory "wypada" wstawic? Oczywiscie, nie
chodzi o zabezpieczenie od pioruna, tylko od przelaczen w okolicy.
Gdzie mozna poczytac cos na ten temat? Moze sa na to jakies normy?

gr


Źródło: topranking.pl/1563/triak,jakie,napiecie,do,3,faz.php


Temat: poszukuje schematu

Grzegorz Redlarski napisa3(a) w wiadomooci:

|A co to jest silnik szeregowy na prad zmienny???
|
|Silnik szeregowy mozna zasilac tez pradem zmiennym (to nie do Ciebie,
bo
|na pewno wiesz), tyle ze czestotliwosc ma tu chyba znaczenie tylko ze
|wzgledu na straty w rdzeniu, indukcyjnosci itp. W kazdym razie ze
|wzrostem czestotliwosci taki silnik powiniem chodzic coraz gorzej.
Chyba
|nie o taki efekt chodzilo z tym falownikiem? ;-)

Zasilanie szeregowego slinika pradu stalego pradem przemiennym jest
jak stwierdzenie, ze samochod mozna pchac! Bedzie chodzic, ale jak?

Jak napisal kolega Marcin Bawolski, zapewne chodzi o silnik klatkowy
(jednofazowy), stosowane czesto w starych gramofonach i nie tylko.
Jedna z metod regulacji predkosci obrotowej jest zmiana czestotliwosci
napiecia zasilajacego silnik.
Ale prosta zmiana czestotliwosci czesto nie daje zadowalajacych
efektow. W przypadku obrotow nizszych od wartosci znamionowej,
najpierw powoli, a pozniej coraz szybciej zacznie spadac tzw. moment
obrotowy silnika (jeden z jego najwazniejszych parametrow). W
przypadku zwiekszania ponad wart. znamionowa moment obrotowy znowu
zacznie spadac.
Aby temu zapobiec, nalezy uwzglednic pewien warunek:
      U/f=const.
Czyli wraz ze zmniejszaniem f nalezy zmniejszac amplitude napiecia
zasilajacego, a ze wzrostem f zwiekszac U (ale w rozsadnych granicach,
bo silnik nie wytrzyma zbyt duzej mocy strat, ani uzwojenie zbyt
wysokiego napiecia).
To taka drobna rada, jak wycisnac wiecej z silnika, choc wiem, ze nie
jest to proste w realizacji.

Pozdr.
Kumex.


Źródło: topranking.pl/1565/poszukuje,schematu.php


Temat: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
On Fri, 19 May 2000 07:51:19 +0200, "Jakub Jewula"


<q@studio-qba.com.plwrote:
Mam wentylator ssacy z silnikiem 550W jednofazowym.
Silnik na 2800 obr/min i dosc glosno pracuje, a ja
potrzebuje pelna moc wentylatora sporadycznie.

Czy istnieja jakies gotowe regulatory obrotow do
takiego silnika?

Dopuszczam mozliwosc startu silnika z pelna moca
i dopiero pozniejsze obnizenie obrotow...

Czy warunki pracy silnika mocno sie zmienia?
Zakladam, ze chlodzenie bedzie wystraczajace...


Mysle ze bedzie troche trudno. NIe istnieje (bo istniec nie moze) cos
takiego jak "silnik jednofazowy klatkowy zwarty". To co na ogol
okresla sie mianem silnika jednofazowego jest w istocie silnikiem
dwufazowym - jedno uzwojenie zasilane bezposrednio, drugie przez
przesuwnik fazy umozliwia rozruch i stabilizuje prace silnika -
pedzony jedna faza bedzie sie krecil do napotkania wiekszego oporu po
czym nabierze nieprzepartej checi zrobienia sobie przerwy - zas
zatrzymanie wirnika to sfajczenie uzwojen (lub przynajmniej wywalenie
bezpiecznika).
i wlasnie w przesuwniku fazy problem - zwykle w malutkich silnikach
jest to robione zwartym zwojem na drugiej parze nabiegunnikow, w
wiekszych - kondensatorem wlaczonym w szereg z uzwojeniem fazy
pomocniczej. I niestety oba rozwiazania sa mocno uzaleznione od
czestotliwosci - odpada wiec czestotliwosciowe sterowanie predkoscia
obrotowa w szerokim zakresie (no, te 20% w jedna czy druga strone
pewnie by przeszlo) przy zalozeniu ze falownik generuje tylko jedna
faze. Trzebaby zrobic falownik dostarczajacy dwoch faz przesunietych o
ok. 90 stopni - niby nie wyczyn tyle ze seryjnie takich nie robia - na
dokladke uzwojenie pomocnicze ma czesto inne parametry jak glowne,
zatem fazy powinny dawac rozne napiecia...
W sumie - moze prosciej bedzie poszukac silnika trojfazowego o
opdobnych parametrach i podlaczyc typowy falownik lezacy w sklepie na
polce?


Źródło: topranking.pl/1565/regulacja,obrotow,silnika,jednofazowego,jak.php


Temat: Falownik


silniki indukcyjne przystosowane do regulacji fazowej ,różnią się
przede
wszystkim wielkością szczeliny, posiadają również lepszą ochronę
termiczną -
takie "sprzęty" produkuje holenderska firma Multifan (jestem ich
importerem). "Normalne" silniki indukcyjne nawet jednofazowe do się
regulować fazowo pod warunkiem :
-obroty od 50 do100%
-dobre chłodzenie
Główny problem to temperatura (izolacja i łożyska)
Jeszcze dwa lata temy też bym w to wątpił (teorie ), ale to działa .
Pierwszy raz spotkałem się z takim rozwiązaniem w wykonaniu włoskim gdzie
regolacja silnika trójfazowego wykonana jest przy pomocy 2
autotronsformatorów.
Wtej chwili stosuje sterowniki Carlo Gavazzi do regolacji fazowej.


Hej!
Regulacja fazowa za pomocą mostków sterowanych jest znana i wykorzystywana
od dawna. Jakieś 10 lat temu naprawiałem, a potem modernizowałem tyrystorowy
sterownik silników klatkowych jednofazowych z kondensatorem rozruchowym
(grupa ok. 10 napędów po 1,1kW każdy połączonych równolegle). Wykorzystywane
toto było do wentylacji kurników przemysłowych. Zdaje się przy tym rodzaju
regulacji obrotów ze spadkiem obrotów mocno spada moment, dlatego możliwe
zastosowania ograniczają się do układów napędowych o charakterystyce
wentylatorowej.
W każdym razie naprawiane wówczas urządzenie miało tak na oko z 10 lat lub
więcej. Silniki były najzwyklejsze (jak to w RWPG). Oczywiście największym
problemem było grzanie łożysk. Pewnie zastosowanie konstrukcji specjalnych
silników pozwala uzyskać jakieś parametry 'ekstra'.

Pozdrawiam   Jarek


Źródło: topranking.pl/1565/80,falownik.php


Powered by WordPress, © o miłości i innych demonach